четвртак, 18. јун 2009.

Нова књига Југослава Оцокољића


Југослав Оцокољић
ПОСНЕ СЛИКАРСКЕ ТЕХНИКЕ
Допуњене методе иконописања
ЈП Службени гласник, 2009.
Тврд повез, 208 страна

До пре само двадесет година уметност иконописања била је заборављена, древна вештина, којом су се на овим просторима бавили искључиво историчари уметности и сакупљачи антиквитета. Данас се иконописом бави велики број уметника, стављајући свој таленат, знање и вештину у службу Богу и Цркви. Свако ко се у данашње време бави иконописањем суочава се са проблемом прекинуте традиције на свим нивоима: богословском, уметничком, техничком. Књига која је пред нама у највећој мери се бави овим последњим сегментом. Мали број приручника који се у новијем периоду појавио код нас, а бави се техником и технологијом иконописа, углавном је оријентисан на рестаурирање древних и проверених сликарских техника примењиваних у иконопису, превасходно јајчаном темпером. Књига Посне сликарске технике је јединствена јер се бави готово свим техникама примењивим у иконопису: разним врстама темпера, казеином, акрилом, мозаиком, енкаустиком, акварелом.


Остатак текста прочитајте у коментарима

3 коментара:

  1. Аутор ове књиге проучава сликарске технике, а нарочито иконопис, већ више од три деценије, његово знање је огромно, као и спремност да то знање и стечено искуство подели са другима.
    У књизи је све објашњено до најситнијих детаља, почев од уводног поглавља у коме се дефинише појам посних сликарских техника и одређује методологија њиховог проучавања и тумачења примењена у наставку текста. Књига је даље конципирана у седам засебних целина, које се баве подлогама и импрегнацијама, па материјалима који граде слику (препаратуре, пигменти, везива, разређивачи, додаци, смоле), затим сликарским техникама, иконописањем, позлатом, заштитним слојевима и на крају алатом и уређивањем простора за рад.
    Осим тога, књига има одлично урађен индекс и речник појмова, пописе литературе и рецепата. Такође, уз књигу иде и DVD на коме се налазе видео презентације сликања иконе (у изведби самог аутора), израде преносивог мозаика на воштаној подлози (коју је демонстрирала др Виолета Цветковска Оцокољић) и позлате на пергаменту (Слободан Луковић). Ове презентације су квалитетно и професионално урађене у продукцији самог аутора (камера, монтажа, режија), а треба напоменути да је Оцокољић сам урадио и дизајн и прелом комплетне књиге. Стиче се утисак да је ово дело детаљно и предано урађено, са љубављу и великим знањем, такође одлично опремљено великим бројем илустрација у пуном колору и у тврдом повезу.

    Дејан Манделц

    ОдговориИзбриши
  2. Са жељом да обезбеде трајање, уметници ранијих епоха трагали су за најпостојанијим материјалима и њиховим мешавинама. Дугогодишње трагање претварало је сликара у мудраца који је владао знањем о хемијским и физичким законима природе и анатомијом свих живих и неживих форми на земљи, па и на небу.
    Истесан попут камена који је крунио, уметник-мудрац је владао бојом, унапред предвиђајући све њене процесе и преображаје и, користећи стечено знање, настојао да је хармонизује са суседним тоновима. Мајстор је познавао смиреност и префињеност једне али и горопадност и агресивност друге структуре, те је, поштујући њихове природе, принципом згуснуто (покривно) и разређено (лазурно), удруживао и њихове односе. Обједињено знање које се сливало у њега помагало му је да на земљи подражава улогу Створитеља, а његов упоран рад претварало у живопис.
    (...)
    Проницање у дело Југослава Оцокољића, који се може сврстати у живописце-мудраце, неминовно увлачи у дубље сфере и спознаје до којих се долази искључиво трагањем и дугогодишњим упорним радом. Познавање технологије рада омогућило му је да савлада различите сликарске технике и да их употреби на жељени начин за своје добро и добро других. Овај приручник, који несебично открива многе тајне тек наговештене у старим ерминијама, неопходан је сваком озбиљном уметнику који настоји да спозна материјалне и духовне преображаје и да их опредмети у сопственом делу.

    Из предговора Др Виолете Цветковске Оцокољић

    ОдговориИзбриши
  3. Југослав Оцокољић, сликар и иконописац, члан је УЛУС-а, САА, Лос Анђелес, и ICHAW, Лондон.
    Самостално је излагао иконе и слике 37 пута од 1987. године у Србији и иностранству. Учествовао је на бројним групним изложбама и сликарским колонијама. Бави се педагошким радом у области иконописања.
    Објавио је књигу Икона, писање, читање и созерцање са теологијом иконе, Београд, 2004. и превео са др Виолетом Цветковском Оцокољић дела Смисао икона, Л. Успенског и В. Лоског, Иконе и тајновито порекло хришћанства, Р. Темпла (у издању Каленића, у штампи).
    Контакт: vijug@eunet.rs
    детаљније о раду на интернет страни: www.ateljejugoslav.com

    ОдговориИзбриши